HABER FOTOĞRAFÇILIĞI NASILDIR?
(Erkan Yüksel ve Halil İbrahim Gürcan. Haber Toplama ve Yazma, Tablet Yayinevi, Konya, 2005)
(Erkan Yüksel ve Halil İbrahim Gürcan. Haber Toplama ve Yazma, Tablet Yayinevi, Konya, 2005)
Görüntüyü, ışığa karşı duyarlıklı cam, kâğıt vb.
bir yüzey üzerinde özel makine ile tespit etme yöntemi.
Fotoğraf, doğada mevcut gözle görülebilen maddi varlık ve şekilleri
ışık ve benzeri kimyasal maddeler yardımıyla ışığa karşı duyarlı hale
getirilmiş film, kağıt ya da herhangi bir madde üzerine saptayan fiziksel ve
kimyasal bir işlemdir.
Birkaç fotoğrafın birleştirilerek tek bir karede
toplanması.
Fotomontaj, birbirinden ayrı görüntülerin bulunduğu
birkaç fotoğraftan seçilen unsurların bir araya getirilerek tek bir fotoğraf
karesinde toplanmasıdır. Fotomontajda, asıl fotoğraf karesinde bulunmayan
görüntü, başka bir fotoğraf karesinden kesilerek yapıştırılmakta ve ortaya,
gerçekte olmayan ancak, iki fotoğraf birleştirilince gerçekmiş gibi gösterilen
bir fotoğraf hilesi ya da oyunu vardır. Günümüzdeki bilgisayar teknolojisinin
sunduğu olanaklar, fotomontajın çok kolay ve gerçek görüntü kalitesinde
yapılmasını sağlamıştır.
Birden fazla konuyu bir araya getirmesi anlamında
fotomontajı olumlu görmek mümkünse de, daha farklı amaçlarla bir araya gelmesi
mümkün olmayan kişi ya da nesnelerin bu yöntemle bir araya getirilmesi hem
hukuki hem de etik anlamda olumsuz yönlere sahiptir.
Basında genellikle üç tür fotoğraf kullanılır:
Haber fotoğrafı, renklendirici fotoğraf, kavramsal fotoğraf.
Haber fotoğrafı, okuyucuyu bilgilendirici işlev görür.
Renklendirici fotoğraf, birlikte yer aldığı metnin konusunu ele alır, ancak
bilgilendirici görevi yoktur. Kavramsal fotoğraf ise irdelenen konunun
merkezindeki kavramı görselleştirmeye yarar.
Haberi tamamlayan, güçlendiren ve bazen haberde
ön plana çıkan en önemli unsur fotoğraftır.
Haber fotoğrafçılığı ayrı bir çalışma alanıdır. Foto
muhabirlerinin çektikleri fotoğrafların mümkün olduğu kadar haberi tanımlayan,
destekleyen ve güçlendiren unsurlarına dikkat edilir. Bir haber fotoğrafı haber
olayına tanıklık eder, olayı belgeler, bir durumu ya da davranışı destekler,
haberin inandırıcılığını sağlar. Haber fotoğrafçılığı durağanı tercih etmez ve
çoğu zaman haberin özünü yansıtmayı amaçlar. Bu nedenle bir fotoğraf, başlı
başına bir haber sayılabilir.
Haber fotoğrafının sahip olması gereken
nitelikler şöyle sıralanabilir:
§ Olayı
anlatan bir fotoğrafın, haberciliğin temel formülü olan 5N1K’daki sorulara
yanıt vermesi beklenir. Pek çok durumda bir fotoğraf bu sorulardan ne kadarına
yanıt veriyorsa o kadar değerli görülebilir.
§ Fotoğraf
olay hakkında bilgi vermeli, olay, haberle ilgili olmalıdır. Olaya tanıklık
etmelidir.
§ Haber
fotoğrafı aksiyon, hareket içermeli, içeriğinde haberin hikayesi, gerçekleşen
olaydan ilginç kareler bulunmalıdır.
§ Haberi
tanımlamalı, desteklemeli, güçlendirmelidir.
§ Fotoğrafın
daha çok ilgi uyandırması için değişik açılardan, diğer deyişle yüksekten,
alçaktan ya da dar açılardan çekilmelidir.
§ Fotoğraf,
haberin gerçekleştiği yerde çekilmeli, haberdeki eylemi vermelidir.
§ Fotoğraf,
doğal olmalı, yapmacık olmamalıdır.
§ Fotoğrafta
mümkünse en çok beş kişi bulunmalıdır.
Haber fotoğrafı sağlayan ajanslar.
Ülkemizde haber fotoğrafı sağlayan ajanslar, haber
ajansları da olan Anadolu Ajansı (AA), Ankara Haber Ajansı (ANKA), Cihan Haber
Ajansı (CHA) ve İhlas Haber Ajansı (İHA) şeklinde sıralanmaktadır.
Uluslararası alanda ise haber fotoğrafı ajansları
arasında belli başlıları şunlardır: Sipa Pres, Sygma Photo, Magnum Photos,
Black Star, National Geographic Society, Amerikan Fotoğraf Birliği (Film and
Photo Leauge), Agence France Presse (AFP), United Press International (UPI),
Associated Pres (AP), Reuters.
Basın kuruluşlarında fotoğraf çekmekle görevli
muhabirlerdir.
Ülkemizdeki ünlü haber fotoğrafçıları şunlardır: Ali Öz, Ara
Güler, Arif Hikmet Koyunluoğlu, Burhan Felek, Cemal Işıksel, Coşkun Aral, Eleni
Küreman, Ergün Çağatay, Esat Tengizman, Fikret Otyam, Garbis Özatay, Gökşin
Sipahioğlu, Güneş Karabuda, Hüseyin Ezer, Hüseyin Kırcalı, İsa Çelik, İsmet
Gümüşdere, Mehmet Sürenkök, Mustafa Kapkın, Mustafa Türkyılmaz, Rıza Ezer,
Sebahattin Giz, Suavi Sonar, Şemsi Güner.
Basında yayınlanan fotoğraflar ile birlikte
genellikle fotoğrafı ya da olayı tanımlayıcı bilgi, konuşan kişinin bir sözü ya
da haber içeriğindeki başka bir konu yazılı olarak anlatılır.
Fotoğraf altı yazılarında eksiksiz, doğru ve okuru
bilgilendirici mesajların yer alması beklenir. Fotoğrafta görülen olayı, “şunu
yaparken görülüyor” biçiminde tanımlayan ifadelerden de kaçınmak gerekir.
Fotoğraftaki kişinin ifadesine bakarak “mutlu” ya da “üzüntülü” oldukları
belirtiliyor ise, bunun anlık bir yüz ifadesi olup olmadığının bilinmesi gerekir. Anlık olan fotoğrafı anlatan
dilin de o ana ilişkin vurguları içermesi beklenir.
Fotoğrafta görülen kişilerin kimlikleri okur
açısından daha bilgilendirici ve önemlidir. Fotoğraf altı yazısı, başlığa
benzememeli ya da haberin özeti niteliği taşımamalıdır. Bu açıdan farklı mesajlar
içermesi tercih edilir. Alıntı kullanılması, metnin uzun tutulması ve
basmakalıp sözlerden kaçınılması diğer öneriler olarak sıralanabilir.
Fotoğraf altında kullanılacak metnin uzunluğu ya
da sayfa tasarımcısının arzusu doğrultusunda kimi fotoğraf altı yazılara başlık
kullanılmaktadır. Bu başlık genellikle fotoğraf altı yazısının ilk satırında
yer alır. Sayfa tasarımı açısından fotoğraf altı yazısının fotoğrafın altında
yazı için ayrılan alanı tamamen doldurmasına dikkat edilir.
Örnek fotoğraf altı yazıları şöyle görülebilir:
§ İstanbul
Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. Kadir Topbaş
§ Dr.
Kadir Topbaş
§ Topbaş
§ Korkmaz:
Ceza arttırarak suç önlenemez
§ Hamira
Baran, 8 yıla karşılık rekor tazminat istiyor.
§ Nüfusu
600 milyon olan Hindistan’da, aylık geliri 9 doların altında milyonlarca kişi
çalışıyor.
§ Galatasaray’ın
genç yıldızı Emre, orta alanda etkiliydi.
§ ‘Jay
Leno’yla Bu Akşam’ adlı talk şova katılan Bush, Leno’nun kendi maskesini
takması üzerine masa altından çıkardığı Gore maskesini giyerek karşılık verdi.
§ 15 TRİLYONLUK YAT
Dinç Bilgin’in New Century adlı süper lüks yatı, en son Marmaris’den çıkış
yaptı. İngiliz bayraklı yat için yapılan çıkış işleminde adres Yunanistan’ın
Rodos Adası gösterildi.
§ KENDİNİ İŞİNE VERDİ Önceki gün CNR Dünya Ticaret
Merkezi’ndeki Tekstil Fuarı’nda La Gazetta firmasının tanıtımına katılan Begüm
Özbek, “Bundan sonra kendimi işime vereceğim” dedi.
Birlikte kullanıldığı fotoğrafın genellikle
altına yazılan, daha çok fotoğraftaki olayı tanımlayan ve haberden çok
fotoğrafın ön planda bulunduğu kısa haber metinlerine fotoğraf altı haber
denilir.
Haberde fotoğraf öğesinin metinden daha fazla öneme
sahip olduğu durumlarda, genellikle “iyi” ya da “kaliteli” olarak nitelendirilebilecek
büyük fotoğraflarla birlikte kullanılan fotoğraf altı haberler, diğer haber
yazma tekniklerinden farklı tekniklerle yazılmaz. Bu nedenle 5N1K formülünü bu
haberlerde aramak gereksizdir. Üç-beş cümleden uzun olmayan bu haberlere, fotoğrafların
altlarına yazılmış başlıklı kısa haberler de denilebilir.
Örneğin bir fotoğraf altı haber şöyledir:
BUZUN GECEYLE DANSI
§ Almanya’nın
Yukarı Bavyera eyeletinde geceleri hava sıcaklığının aşırı düşmesi, gölleri
kayak pistine çevirdi. Seefeld köyü yakınlarındaki Pilsensee gölünün donmasıyla
doğal bir kayak merkezi oluştu. Ayaklarına kayak ayakkabılarını giyenler,
kendilerini eşsiz güzellikteki bir manzaranın ortasında buzun kaygan ritmine
teslim etti.
Felaket, kaza, cinayet gibi olaylarda
kullanılacak fotoğrafların belli özelliklere uygun olması şartı aranır.
Öncelikle kan, ceset ve felaket fotoğraflarının
okuyucuyu uyarma işlevi görmesi beklenir. Örneğin bir trafik kazası fotoğrafından
beklenen okuyucunun bu kazanın fotoğrafından etkilenip daha dikkatli olması
gerektiğinin bilincine varmasıdır.
Haberin anlatımı için de fotoğraf önemlidir.
Kazanın nedenini, cinayetin nasıl işlendiğini anlatan, delilleri gösteren ve
olayı tanımlayan fotoğraflar da habercilik açısından değer taşır.
Bunun dışında kamunun bilgilenme hakkının ötesine taşan,
bilgiden çok, duygulara seslenen, örneğin kan ve parçalanmış ceset
görüntülerinin yayınlanmaması daha doğru olacaktır. Okur tarafından “korkunç”,
“iğrenç”, “tüyler ürpertici” olarak nitelendirilebilecek fotoğrafların
yayınlanması özel “dikkat” ve “iki kere düşünmeyi” zorunlu kılmaktadır.
Basın Kanunu’na göre cinsel saldırı, cinayet ve
intihar olayları hakkında, haber vermenin sınırlarını aşan ve okuyucuyu bu tür
fiillere özendirebilecek nitelikte olan yazı ve resim yayınlamak suçtur.
Bir intihar haberinde kamu yararı nerededir?
İntihar haberi yapan muhabirin ya da bu haberi yayınlamak isteyen yazı işleri müdürünün
kendi kendine sorması gereken soru budur. Kamunun bilgi edinme hakkının
sınırlarını aşan, intihar eyleminin nasıl yapıldığını ayrıntılı bir biçimde
gösteren, intiharın gerekçelerini haklı göstermeye çalışan ya da bunun gibi
intiharı özendiren nitelikte olduğundan şüphe duyulan haber ve fotoğrafların
yayınlanmaması daha büyük kamu yararı sağlayacaktır. Çünkü habercilik, kamu
yararının daha fazla nerede olduğunun gözetilmesini gerekli kılar. Bu nedenle
gazetenin hiçbir şekilde “intihar haberi yayınlamaması” da önemli bir tercihtir.
Bu tür haberlerin diğer uçtaki sınırlılığı ise
kişilik haklarıdır. Cinsel saldırı ve cinayet haberlerinde sanık ya da zanlının
hukuk devletinin kuralları içerisinde mahkemeye çıkartılmadan suçlu ilan
edilmesi ve mahkumiyet kararının verilmesi, yayın organı tarafından da
suçlanması ve cezalandırılması doğru bir davranış olmadığı gibi hukuken de suç
niteliği taşımaktadır.
Terörün amacı medya aracılığıyla sesini duyurmak,
toplumda panik, korku ve karmaşa yaratmak, bu yolla istediğine ulaşmaktır.
Medya sorumlusunun da bu amacı bilerek haberini yazması
ve kullanacağı fotoğrafları seçerken de bu amaca hizmet etmemesi daha doğru
olacaktır.
Özellikle terör saldırıları sonrasında haber
merkezlerinde yaşanan “panik” havası içerisinde, “doğru” ve “doğruluğu kontrol
edilmiş” bilgilere ulaşılmadıkça, yayın akışı kesilerek bu tür haberlerin
yayınlanması kamuoyunda “şok” etkisini artırmakta, dolayısı ile haberi ilk
elden duyurma heyecanı içinde, haberin kamuoyunda yaratacağı etki gözden
kaçırılmaktadır.
Habercinin görevi haberi en hızlı şekilde
kamuoyuna duyurmak kadar, haberi en doğru ve en güvenilir şekilde, panik, sok
ve infiale de yol açmayacak biçimde, yaratacağı etkinin sonuçlarını da göz
önünde bulundurarak yayınlamaktır.
Haberci, terör haberleri ile ve bu haberlerin
görüntüleri ile ayrı bir terör yaratmamalıdır.